Ślub i wesele to jeden z najważniejszych dni w życiu, ale także jeden z największych wydatków. Jak zaplanować i pokryć wydatki ślubne? Jak przygotować się finansowo? Czy warto brać kredyt na ślub i wesele? Poniżej prezentujemy poradnik, który ułatwi Wam stworzenie weselnego i ślubnego budżetu.
Wesele w Polsce kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nierzadko suma wydatków przekracza 100 tys. złotych. Wszystko zależy od rozmachu i planu imprezy. Za co właściwie płacimy?
Lista wydatków

1. Przed ślubem – koszty przygotowań, pomysł na wesele
Pierwszym krokiem jest wybór terminu. Jeśli zależy Wam na obleganej sali bankietowej, rezerwacji należy dokonać nawet dwa lata wcześniej. Pary często nim zarezerwują termin w kościele lub urzędzie stanu cywilnego już wiedzą, gdzie i kiedy odbędzie się wesele.
Nie bez powodu kategorię termin należy wliczyć w koszty przygotowań. To jaką datę wybierzecie będzie miało wpływ na cenę przyjęcia. Najwięcej zapłacicie w sezonie, czyli późną wiosną, latem i wczesną jesienią. Taniej będzie w chłodniejszych miesiącach. Opcją do przemyślenia jest również organizacja ślubu i wesela w piątek lub niedzielę. Sale na te dni oferują korzystne dla młodych rabaty nawet 15 do 25 proc.
Kwota ofiary za ślub zwykle nie jest ustalona odgórnie, choć istnieją parafie, w których obowiązują nieoficjalne cenniki. Narzeczeni zwykle przekazują ofiarę w wysokości 500-2000zł. Często dodatkowo należy zapłacić organiście (200-500 zł) i kościelnemu (ok. 100 zł).
Ślub w Urzędzie Stanu Cywilnego to koszt 84 zł. Jeśli chcecie pobrać się w plenerze, np. w pobliżu miejsca, gdzie odbędzie się przyjęcie, będziecie musieli liczyć się z wydatkiem ok. 1000 zł.
#Koszt: Między 100 zł a 2500 zł
2. Zaproszenia, księga gości i winietki
Gdy przygotujecie listę gości przyjdzie moment wybrania zaproszeń. Cena gotowych projektów, które można edytować zgodnie z Waszymi oczekiwaniami waha się między 2 a 10 zł za sztukę. Niektórzy decydują się na indywidualny projekt nawiązujący do tematu wesela. Wtedy do kosztów wydruku należy doliczyć ok. 200-600 zł za pracę grafika. Na ostateczny koszt wpływa również to, czy zdecydujecie się również na projekt graficzny winietek i księgi gości.
Koszt tej ostatniej waha się między 50 a 100 zł. Ustalenie miejsc, w których siedzieć będą goście bywa nie lada wyzwaniem. By znaleźli oni swoje miejsca konieczne będą winietki z nazwiskami. Koszt 1 szt. to 1 do 2 zł. Jeśli na Waszym weselu będzie alkohol – możecie również kupić zawieszki na butelki w cenie od 50 gr do złotówki.
#Koszt:
- zaproszenia: 2 do 10 zł za sztukę,
- księga gości: 50 do 100 zł,
- winietki: 1 do 2 zł za sztukę.

3. Sala
Największą część ślubnego budżetu stanowi opłata za przyjęcie, niezależnie od tego czy organizujecie obiad w restauracji dla grona znajomych i najbliższej rodziny, czy huczne przyjęcie na 100, 200 osób. Koszty wynajmu sali, w tym serwowanych dań dla gości, istotnie wpływają na budżet weselny i mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Restauracja
Dobra opcja dla bardziej kameralnych imprez do 50 osób, w szczególności, jeśli zdecydowaliście się wyłącznie na ślubny obiad. Nie wszystkie restauracje dysponują parkietem. Warto o tym pamiętać podejmując ostateczną decyzję. Cena za osobę waha się od 100 do 280 zł.
Sala bankietowa
Główną zaletą sal bankietowych jest ich wielkość. Jeśli planujecie wesele na 100 lub 200 osób to najlepsze rozwiązanie. Zwykle przestrzeń jest dostosowana właśnie do takich imprez. Za osobę zapłacicie od 160 do 300 zł. Zaletą jest to, że zwykle w obiekcie odbywa się jedna impreza i obsługa jest skupiona wyłącznie na niej. Ceny za osobę zaczynają się od 140 zł i sięgają nawet 400 zł.
Hotel
Hotele dysponują nie tylko salą bankietową, ale także miejscami noclegowymi. To dobre rozwiązanie, jeśli duża część gości jest z daleka. Wiele ośrodków oferuje zniżki na nocleg dla gości weselnych. W cenie zwykle jest również śniadanie. Cena za osobę (bez noclegu) to 180 do 500 zł.
#Koszt: 100 do 500 zł za osobę
Alkohol
Alkohol na weselu podawany jest w różnej formie. Część par w ogóle z niego rezygnuje. Popularne wciąż są trunki wysokoprocentowe, ale także wino i piwo. Zazwyczaj są dostępne w ofercie lokalu. Jeśli zdecydujecie się na własny alkohol konieczne będzie opłacenie korkowego. Trzeba jednak zaznaczyć, że zarządzający salą lub hotelem nie zawsze godzą się na taki układ.
Tort, słodki stół i wiejski stół
Ceny tortu weselnego zależą głównie od jego wagi. Za tort zapłacicie od 1000 do 1500 zł. Oczywiście wszystko zależy od liczby gości. Słodki kącik możecie zamówić za 1000 do 2000 zł. W podobnej cenie możecie zlecić wykonanie wiejskiego stołu. Fani innych smaków zamawiają stoły sushi, stoły z hiszpańskimi tapasami lub włoskimi przysmakami.
4. Obrączki
Bogata oferta firm jubilerskich pozwala wybrać wymarzone obrączki. Koszt najbardziej klasycznych złotych obrączek mieści się w przedziale 800 do 2000 zł. Te z brylantami mogą być nawet dwa razy droższe. Najczęściej w cenie oferowany jest grawer i powiększenie lub zmniejszenie nawet dwa lata po zakupie.
Jeśli chodzi o gwarancję na zakup, są jubilerzy, którzy dają dożywotnią. Warto zapytać o taką możliwość w miejscu zamawiania obrączek.
#Koszt: Między 800 a 4000 zł
5. Suknia ślubna i garnitur
Ten wspaniały etap swojego życia każdy chce rozpocząć wyglądając zjawiskowo. Uwaga skupia się głównie na Pannie Młodej i jej sukni. Bogaty wybór sprawia, że ceny sukni ślubnej wahają się między 2500 a 6000 zł. Można też zdecydować się na suknię z komisu. Ceny zaczynają się od 1500 zł. Buty znajdziecie w cenie od 300 do 500 zł. Nie można zapomnieć o odpowiedniej fryzurze – za fryzjera zapłacicie około 250 zł. Makijaż ślubny również należy uwzględnić w kosztorysie. Wizażysta za taką usługę zażyczy sobie od 100 do 350 zł.
#Koszt: od 2100 do 7000 zł
Pan Młody również musi się odpowiednio przygotować. Garnitur ze sklepu sieciowego kupicie już za 1500 zł. Szyty na miarę to koszt kilku tysięcy. Najlepiej zdecydować się na uniwersalny granat lub ciemnoszary. Warto zwrócić uwagę, by garnitur był uszyty z wełny i miał podszewkę z wiskozy. Te materiały sprawią, że Panu Młodemu nie będzie za gorąco. Do tego trzeba jeszcze doliczyć krawat lub muchę (ok. 100 zł), śnieżnobiałą koszulę (ok. 200 zł), białą poszetkę z lnu (50 zł) i spinki (ok. 100 zł). Niektórzy decydują się również na kamizelkę. Zostają jeszcze buty (300-500 zł) i pasek (100zł) – oba elementy koniecznie w kolorze czarnym.
#Koszt: od 2000 do 4500 zł

6. Kwiaty
W internecie znajdziecie wiele różnych ofert kwiaciarni i pracowni florystycznych. Wesela są coraz bardziej wytworne. Cena kwiatów będzie zależeć głównie od zakresu dekoracji, kwiatów na jakie się zdecydujecie i pory roku. Ta ostatnia wpływa na dostępność określonych gatunków kwiatów i w efekcie na cenę. Zapytaj florystę o opinię i wskazówki.
Podstawowym akcentem kwiatowym na ślubie jest oczywiście bukiet panny młodej (150 – 300 zł). Na dekorację kwiatową składają się również:
- kompozycje przed młodych (300 – 500 zł)
- kompozycje na stoły (100 – 250 zł za szt.)
- ścianka za młodymi – wypożyczenie + dekoracja (750 – 1500 zł)
- kwiaty dla rodziców – kosze, bukiety, flower boxy (150 – 200 zł)
- przystrojenie auta (150 – 250 zł)
- dekoracją sztalugi na listę gości (100 zł)
- kwiat do butonierki dla pana młodego (20 – 30 zł)
- bukiet dla świadkowej – zwykle koszt takiego bukietu to połowa wartości bukietu panny młodej (100 – 150 zł)
Niektóre sale bankietowe oferują dekorację w cenie. Zwykle obejmuje ona niewielkie kompozycje na stoły.
#Koszt: od 2000 do 10000 zł
7. Fotograf i kamerzysta
W jakiej formie uwiecznić ten bardzo ważny moment w życiu? Fotograf czy kamerzysta? A może jedno i drugie? To również często stosowane rozwiązanie. Usługi fotografa często zawarte są w pakiecie, który obejmuje:
– sesję narzeczeńską (by młodzi mogli “przyzwyczaić się do aparatu”)
– zdjęcia z przygotowań, ślubu i przyjęcia (zwykle do północy)
– sesję ślubną.
Jeśli zdecydujecie się na sesję w innym mieście lub kraju, koszty mogą wzrosnąć nawet kilkukrotnie. Trzeba pamiętać, że w takiej sytuacji fotografowi należy zapewnić nocleg i opłacić przejazd.
Koszt usług fotografa zaczyna się w okolicach 2000 zł i może sięgać 6000 zł. Jak go wybrać? Wiele osób sięga po wsparcie znajomych. Warto pytać o ich rekomendacje, w szczególności, jeśli macie podobny gust. Sprawdzenie dotychczasowych realizacji fotografa to podstawa.
Dawno minęły czasy, gdy operator kamery wręczał małżonkom kilkugodzinne nagranie. Dzisiaj realizowane są filmy w formie “reportażu” i klipy będące skrótem najważniejszych i najbardziej wzruszających momentów. Koszt takiej usługi to 2500 do 6000 zł. Wiele zależy od tego ilu operatorów będzie zaangażowanych w przedsięwzięcie. Niekiedy potrzeba ich kilku. Często jest to jedyne wyjście, jeśli oprócz standardowych ujęć chcecie również np. ujęcia z drona.
Fotografowie i kamerzyści często łączą swoje siły. Dzięki temu za pakiet tych usług zapłacicie mniej. Ponadto, macie pewność, że zarówno zdjęcia jak i film zostaną utrzymane w jednej stylistyce.
#Koszt Fotograf: 2000 do 6000 zł
#Koszt Kamerzysta: 2500 do 6000 zł
8. Zespół muzyczny czy DJ?
Jeśli organizujesz przyjęcie weselne nie może na nim zabraknąć muzyki. Wybranie DJa będzie oczywiście tańszą opcją. Za jego usługi zapłacisz od 2000 do 6000 zł. Zespół muzyczny zażyczy sobie od 4000 do 12000 zł. Jeśli zespół składa się z kilku osób to warto sprawdzić, czy w miejscu organizacji wesela znajduje się wystarczająco duża scena.
#Koszt: od 2000 do 12000 zł

9. Samochód
Czym dojechać do kościoła? Część par decyduje się na pojazd zabytkowy, inni wybierają nowe luksusowe samochody, swoich zwolenników znajdują również limuzyny. Wynajem samochodu z szoferem to koszt od 400 do 1000 zł. Ten element również warto dopasować do klimatu wesela i ślubu.
#Koszt: 400 do 1000 zł
10. Noclegi
Organizacja i formalności związane z weselem obejmują także bardzo ważną kwestię noclegu. Wasz najpiękniejszy dzień w życiu musi być również komfortowy dla gości. Jeśli organizujesz wesele na sali w hotelu, jest szansa, że znajdzie się wystarczająca liczba pokoi dla gości na miejscu. Zarządzający ośrodkami często oferują na tę okazję zniżki. Jeśli obiekt nie będzie w stanie obsłużyć większej liczby gości, możecie skorzystać z usług pobliskich hoteli lub pensjonatów. Cena za osobę wyniesie od 80 do 150 zł w zależności od lokalizacji i standardu. Gościom, których czeka daleka podróż warto zapewnić śniadanie. Zwykle wliczone jest ono w cenę.
#Koszt: 80 do 150 zł za osobę
11. Transport dla gości
Jeśli miejsce, w którym nocują goście znajduje się więcej niż 500 m od miejsca wesela, warto zadbać o transport. Trzeba również pamiętać o transporcie z kościoła na salę weselną. Wynajem jednego 9-osobowego busa to koszt ok. 100 zł za godzinę. Inni proponują cenę za całe wesele (400-500 zł). Wynajem autokaru jest droższy i uzależniony od wielkości pojazdu i liczby przejechanych kilometrów. Zwykle cena to od 500-700 zł za przejazd do 50 km. Autokar jest też dobrym rozwiązaniem, jeśli miejsce przyjęcia znajduje się w pobliżu miejsca zamieszkania gości. Wtedy oszczędzicie na noclegach.
#Koszt: 100 do 400 zł / godzinę
12. Inne praktyczne porady
Elementy, które uwzględniamy w kategorii “inne” również stanowią spory wydatek finansowy. Dodatkową atrakcją może być fotobudka, jej koszt to 400 do 1500 zł. Tańszym rozwiązaniem może być zakup aparatu do fotografii natychmiastowej. Cena aparatu to 250 do 600 zł. Koszt 20 wkładów to 50 do 80 zł.
Niektórzy decydują się na pokazy iluzji (1000 do 2000 zł), pokazy artystów na szczudłach (ok. 800 zł), kącik dla dzieci czy napis złożony z liter ledowych (200-500 zł).
Podziękowania
Zgodnie z utartą tradycją, gdy będziecie się żegnać z gośćmi, warto wręczyć im mały upominek. Szybki i prosty sposób to podarowanie butelki wina wraz z podziękowaniami (25 do 40 zł). Można również wręczyć małe słoiczki z regionalnymi produktami, np. miodem, przetworami (10 do 25 zł). Mogą to być również zestawy herbat lub słodyczy (10-20 zł).
#Koszt: 1000 do 10000 zł
Przykładowy budżet ślubny na 60 osób
Kategoria | Koszt |
Termin ślubu, ofiara za mszę | 1 000zł |
Zaproszenia i inne | 350zł |
Sala | 13 200zł |
Alkohol | 2 800zł |
Słodki stół | 1 000zł |
Obrączki | 1 600zł |
Suknia ślubna+dodatki | 4 200zł |
Garnitur | 2 600zł |
Kwiaty | 4 000zł |
Fotograf | 3 500zł |
DJ | 3 500zł |
Samochód | 600zł |
Nocleg dla części gości | 1 600zł |
Transport | 600zł |
Fotobudka | 800zł |
Upominki dla gości | 900zł |
Suma: | 42 250zł |

Jak zaplanować budżet przyjęcia ślubnego?
Koszty wesela bywają ogromne. Jak prawidłowo obliczyć wydatki? Należy zrobić to krok po kroku. Całkowity budżet na obsługę prawdopodobnie będzie różnić się od wstępnych założeń. Niektórzy wydają nawet 100 tys. złotych. Czy taka kwota wystarczy? To zależy od oczekiwań.
Najczęściej trudno zorganizować z oszczędności i bieżącego wynagrodzenia tak wielką imprezę. Podlicz ile kosztuje każdy z elementów. Wysiłki i koszty będą rozłożone w czasie.
Dlatego należy planować z dużym wyprzedzeniem. To pierwszy etap wspólnego zarządzania budżetem. Dlatego ustalcie jak dokładnie powinno wyglądać uregulowanie kosztów – czy pomogą Wam rodzice, czy przeznaczycie swoje oszczędności na część wydatków. Sprawdźcie, czy pozwoli Wam na to sytuacja finansowa.
Dobry sposób na sfinansowanie wydatków
Młodzi narzeczeni zwykle potrzebują wsparcia finansowego. Jakie są opcje finansowania? Skąd wziąć na to pieniądze?
Dobrym sposobem na pokrycie wydatków ślubnych jest pożyczka lub kredyt dla narzeczonych. Wymarzone wesele to spory koszt, ale najczęściej dodatkowy zastrzyk gotówki może załatwić sprawę. Warto pamiętać, że przynajmniej część kredytu bez problemu spłacicie z pieniędzy, które otrzymacie od gości.
Skąd pożyczyć gotówkę? Sprawdź najlepsze oferty bez wychodzenia z domu na Comperiaraty.pl. Możesz złożyć wniosek online wypełniając krótki formularz.